10 błędów w prowadzeniu Instagrama

10 błędów w prowadzeniu Instagrama — sprawdź, czy ich nie popełniasz

Założyłaś profil na Instagramie i zaczęłaś regularnie wrzucać posty? Po pewnym czasie czujesz, że coś jest nie tak? Wciąż masz mało obserwujących i reakcji na publikowane treści? W takiej sytuacji warto zatrzymać się, poszukać problemu i go rozwiązać. W dzisiejszym artykule omawiam 10 błędów w prowadzeniu Instagrama – sprawdź, czy ich nie popełniasz.

 

  1. Brak strategii działania i konkretnych celów
  2. Brak sprecyzowanej grupy docelowej
  3. Brak określonej tematyki profilu
  4. Brak spójności wizualnej
  5. Brak zaangażowania z Twojej strony
  6. Brak wiedzy na temat algorytmu
  7. Brak pośrednich celów
  8. Oczekiwanie natychmiastowych rezultatów
  9. Brak świadomości, że Instagram to nie tylko ładne obrazki

 

Na przestrzeni lat Instagram stał się jednym z najpopularniejszych narzędzi marketingowych. Umożliwia przedsiębiorcom, twórcom czy influencerom na dotarcie do szerokiego audytorium. Na Instagramie można w każdej chwili rozpocząć swój biznes – wystarczy mieć dobrą ofertę, umieć dotrzeć do swojej grupy docelowej i zamienić obserwujących w klientów. Niestety, wciąż jest sporo osób, którym nie udało się rozwinąć skrzydeł w biznesie. Dlaczego? Najczęściej jest to spowodowane szeregiem błędów, jakie popełnili – i być może dalej popełniają – na początku prowadzenia swojego konta na Instagramie. Najczęściej te błędy utrudniają osiągnięcie sukcesu w mediach społecznościowych. W dzisiejszym wpisie omawiam 10 najczęstszych błędów, których warto unikać już od samego początku prowadzenia konta na Instagramie.

 

Brak strategii działania i konkretnych celów

Dodajesz randomowe posty spontanicznie wtedy, kiedy masz na to ochotę? Mimo sporej ilości treści na profilu, Twoje konto się nie rozwija lub rośnie bardzo powoli? Niby docierasz do innych użytkowników, ale poza polubieniem posta, nie robią nic więcej? Jest spora szansa, że Ci użytkownicy nawet nie są Twoją grupą docelową, a zatem nie staną się nagle Twoimi klientami. Co zatem trzeba zrobić, aby stworzyć zaangażowaną społeczność, która będzie chcieć kupować w przyszłości Twoje produkty?

Jednym z 10 błędów w prowadzeniu Instagrama jest brak strategii działania i konkretnych celów. Jeśli dodajesz posty, rolki czy stories bez większego planu, nie uda Ci się osiągnąć sukcesu, o którym marzysz. Przypadkowe treści nigdy nie przynoszą oczekiwanych rezultatów – nawet rolka, która w pewnym momencie stanie się viralem, nie sprawi, że sprzedaż Twoich produktów magicznie rośnie. Viralem trafiasz do wszystkich, a pamiętaj, że nie każdy użytkownik Instagrama należy do Twojej grupy docelowej – czyli do osób, które faktycznie mogą być zainteresowani Twoimi działaniami, produktami czy usługami.

Drugi błąd to brak celu, a to nierzadko prowadzi do frustracji, ponieważ tak naprawdę nie wiesz, po co poświęcasz swój czas na tworzenie i publikowanie treści na Instagramie. Chcesz zwiększyć świadomość swojej marki? Zależy Ci na tym, aby pozyskać nowych klientów lub poprawić relacje z tymi, którzy już Cię obserwują? Określ cel, który jest konkretny i mierzalny, a następnie dostosuj swoje działania, aby ostatecznie go zrealizować.

A zatem, zanim zaczniesz działać na Instagramie, koniecznie stwórz strategię, określ swoje cele, grupę docelową i zastanów się, jaki rodzaj treści będziesz publikować na swoim koncie. Jak wyznaczyć cele swoich działań? Jak określić grupę docelową i do niej dotrzeć? Jaki content tworzyć i co umieścić w wyróżnionych relacjach? Jeśli szukasz odpowiedzi na powyższe pytania, już teraz skorzystaj z mojego pakietu 3 minikursów: Uzupełnij profil na Instagramie, Twórz content i Określ grupę docelową. Poznaj wszystkie fundamenty, które pozwolą Ci rozwinąć skrzydła na IG i pomogą w docieraniu do potencjalnych klientów od samego początku prowadzenia konta na tym medium społecznościowym.

Brak sprecyzowanej grupy docelowej

Brak sprecyzowanej grupy docelowej to kolejny błąd, który popełniają już na samym początku użytkownicy Instagrama zainteresowani wykorzystaniem tego medium społecznościowego jako narzędzia marketingowego. Zawsze powtarzam, że na początku trzeba określić swoją grupę docelową. Dlaczego?

Dzięki temu będziesz mogła stworzyć skuteczne treści i odpowiednią komunikację. Poznanie potrzeb i preferencji swojej grupy docelowej pozwala także na dopasowanie oferty tak, aby w spełniała oczekiwania potencjalnych klientów. Pamiętaj, aby tworzyć i publikować takie treści, które będą nie tylko interesujące, ale przede wszystkim wartościowe dla Twoich odbiorców. I koniecznie angażuj swoją grupę docelową, aby zostawiała na Twoim profilu coś więcej, niż tylko polubienie posta.

 

Brak określonej tematyki profilu

Jednym z 10 błędów popełnianych na początku prowadzenia profilu na Instagramie jest brak określonej tematyki konta. Jeśli zależy Ci na budowaniu marki osobistej i sprzedaży swoich produktów, nie możesz pisać o wszystkim i do wszystkich. Nie każdy szuka przecież produktów czy usług, które oferujesz – jest sporo ludzi na świecie, którzy nie są i nie będą zainteresowani Twoimi działaniami. Szczególnie jeśli stworzyłaś produkt całkowicie niszowy, który dodatkowo nie jest rozwiązaniem niezbędnym do codziennego życia.

Co zatem trzeba zrobić? Skoncentruj się na określonym obszarze, który interesuje Twoją grupę docelową i w którym się specjalizujesz. Biorąc to pod uwagę, twórz i publikuj wartościowe treści, które będą odpowiadać na potrzeby obserwujących Cię osób.

 

Brak spójności wizualnej

Brak spójności to kolejny błąd, jaki popełnia się na Instagramie. Dotyczy to głównie tych kont, które tworzą swoją markę osobistą lub mają firmę i chcą wykorzystać to medium społecznościowe do pozyskiwania klientów. W takiej właśnie sytuacji brak spójności wizualnej nierzadko negatywnie wpływa na postrzeganie danego konta wśród potencjalnych klientów – szczególnie jeśli panuje w nim chaos. To wszystko w połączeniu z określoną kolorystyką i stylem na pewno zniechęci Twoich obserwujących i – co najważniejsze – utrudni budowanie rozpoznawalności w Internecie Twojej marki.

Pamiętaj, że Instagram to przede wszystkim wizualne medium. Tu estetyka ma ogromne znaczenie. A zatem, jak zadbać o wizualny aspekt naszego konta na Instagramie? Już na początku wybierz stałe elementy graficzne, które będą kojarzyć się z Twoją marką. Wybierz konkretną paletę kolorów, które będą dominować na Twoim profilu i tym samym tworzyć Twoją rozpoznawalność. Dobrana na początku paleta kolorów nie tylko przyciągnie uwagę, ale pomoże budować jednolity wizerunek.

Kolejny, równie istotny aspekt dotyczy typografii. Zdecyduj się na czytelną czcionkę, która będzie pasować do stylu Twojej marki. Używaj jej, aby utrzymać spójność w swoich publikacjach na Instagramie. Nie musisz wybierać jednej czcionki – możesz wykorzystywać ich kilka. Ważne, aby stosować wybrane czcionki konsekwentnie w każdej grafice.

Jeśli chodzi o zdjęcia, możesz wybrać jeden określony filtr, który pomoże Ci utrzymać spójność w publikowanych przez Ciebie fotografiach. Nie oznacza to jednak, że zawsze trzeba przerabiać zdjęcia przed podzieleniem się nimi w Internecie. Jeśli nie chcesz, nie musisz tego robić – równie dobrze możesz wrzucać na feed surową fotografię. Ważne, aby jednak była ona spójna z resztą profilu wizualnie.

 

Brak zaangażowania z Twojej strony

Brak zaangażowania to najczęstszy błąd, jaki popełniają użytkownicy Instagrama na początku prowadzenia swoich profilu na tym medium społecznościowym. Nie możesz oczekiwać, że Twoi obserwujący będą angażować się w Twoje treści, jeśli sama nie budujesz z nimi silnych więzi, lojalności i nie dbasz o relację ze swoimi odbiorcami.

Lista 10 błędów w prowadzeniu Instagrama obejmuje również publikowanie postów i wyłączanie aplikacji zaraz po wrzuceniu zdjęcia. To za mało! Oczywiście, że regularność i jakość treści jest ważna, ale nie możesz zapominać również o interakcji ze swoimi odbiorcami. Aktywny udział w komentarzach czy odpowiadanie na prywatne wiadomości pomagają budować więź i zaangażowanie wśród danej społeczności.

A zatem, kiedy odbiorca zostawi komentarz pod Twoim postem, koniecznie na niego odpowiedz. Dzięki temu użytkownik zobaczy, że doceniasz jego czas, który poświęcił na napisanie kilku słów. Ponadto odpowiadając na komentarze pod postem, tworzysz atmosferę swego rodzaju dialogu i tym samym budujesz relację ze swoimi odbiorcami. Ważne, aby ta relacja zawsze była dobra. Doceń swoją społeczność i spraw, aby mieli ochotę angażować się na Twoim profilu.

Regularnie sprawdzaj wiadomości prywatne, chociażby dlatego, że Twoi odbiorcy mogą wykorzystać DM do zadawania ciekawych pytań, dostarczając Ci tym samym pomysły na kolejne posty. Dzięki takim wiadomościom prywatnym możesz także dowiedzieć się o problemach, z którymi się borykają, a które Ty możesz rozwiązać – albo bezpośrednio odpowiadając na pytanie przez DM, albo tworząc nowy produkt. Oczywiście, jeśli to pytanie dotyczy Twojego obszaru, którym się interesujesz i dla którego dana osoba Cię obserwuje.

Nie zaniedbuj wiadomości prywatnych i staraj się odpowiadać na nie jak najszybciej. Pokaż, że jesteś dostępna i przede wszystkim zainteresowana swoją społecznością.

 

Brak wiedzy na temat algorytmu

Wiesz jak działa algorytm? Jeśli nie, to błąd! Osoby, które nie mają wiedzy na temat algorytmu Instagrama, często swoje niepowodzenia zrzucają na ucinanie zasięgów przez aplikacje. Jak rozwiązać ten problem? Otóż musisz zrozumieć, jak działa algorytm i co wpływa na widoczność wszystkich Twoich treści, które publikujesz na swoich mediach społecznościowych.

Poza określeniem grupy docelowej, celów i strategii, naucz się tworzyć takie posty, które będą atrakcyjne i angażujące. Pamiętaj również o tym, aby swoimi treściami nie męczyć obserwujących.

Co wpływa na widoczność treści na Instagramie? Chociaż szczegółowe informacje na temat algorytmu Instagrama nie są dostępne, dzięki doświadczeniom i badaniom wielu specjalistom udało się stworzyć coś na wzór strategii czy wskazówek. Algorytmy co jakiś czas się zmieniają, a zatem warto być na bieżąco i śledzić aktualne trendy.

Głównym czynnikiem, który wpływa na widoczność postów na Instagramie, jest oczywiście zaangażowanie użytkowników. Im więcej polubieni, komentarzy i udostępnień ma dany post, tym większa szansa, że zostanie on wyświetlony osobom, które nie obserwują Twojego profilu, ale są zainteresowani tematyką, którą publikujesz. Dlatego twórz atrakcyjne oraz wartościowe treści i angażuj swoją społeczność do komentowania czy nawet przesyłania jej dalej.

 

Brak pośrednich celów

Masz określone cele i strategię? Tworzysz regularnie posty, ale ostatecznie statystyki nie są dla Ciebie zadowalające? Problem może tkwić w tym, że nie masz tak zwanych celów pośrednich. Co to oznacza?

Zanim zaczniesz tworzyć post na Instagrama, zastanów się, co chcesz za jego pomocą osiągnąć? Zależy Ci na tym, aby zwiększyć zasięg? A może interesuje Cię większe zaangażowanie? Za każdym razem określaj cele pośrednie, a po publikacji postu, monitoruj i sprawdzaj, czy udało Ci się je osiągnąć.

 

Oczekiwanie natychmiastowych rezultatów

Wiele osób, które zakłada konta na Instagramie, liczy na natychmiastowy sukces. Oczekiwanie błyskawicznych rezultatów niestety znajduje się na liście 10 błędów w prowadzeniu Instagrama, ponieważ prowadzenie skutecznego konta wymaga od każdego regularności, cierpliwości i pracy. Musisz zatem poświęcić swój czasu i wysiłek na eksperymentowanie, naukę oraz doskonalenie wszystkich potrzebnych umiejętności.

O ile regularność i cierpliwość jest zrozumiała, o tyle eksperymentowanie nie do końca. O co chodzi z eksperymentowaniem na Instagramie? Otóż platforma ta stale się zmienia, a to oznacza, że musisz być po prostu elastyczna i otwarta na nową wiedzę. Ucz się tego, jak tworzyć atrakcyjne treści. Korzystaj z narzędzi, które są dostępne na platformie – szczególnie nowych, jeśli takie pojawią się po aktualizacji aplikacji. I pamiętaj o tym, aby zawsze dostosowywać swoje działania do równie zmieniających się preferencji użytkowników. Eksperymentuj z różnymi formami treści i wybierz to, co najlepiej działa w Twojej grupie docelowej.

 

Brak świadomości, że Instagram to nie tylko ładne obrazki

Lista 10 błędów w prowadzeniu Instagrama obejmuje także brak świadomości, że Instagram dziś to nie tylko ładne obrazki. Prowadzenie profilu na Instagramie i wykorzystanie go w celach marketingowych to kompleksowy proces wymagający pewnych umiejętności – dokładniej komunikacji, budowania relacji, sprzedaży i oczywiście marketingu. Klienci nie będą do Ciebie przychodzić, jeśli nie dasz się poznać i polubić. Zdobądź zatem wiedzę oraz umiejętności, które są potrzebne do tego, aby wykorzystać Instagram również w celach biznesowych.

Joanna Fabisiak Create Media - Strona główna

O mnie

Cześć, nazywam się Joanna Fabisiak i nauczę Cię, jak pozyskiwać klientów za pomocą Instagrama!

Określ grupę docelową, naucz się tworzyć content i uzupełnij profil

Kurs: Lejek sprzedażowy na Instagramie

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *