słowo kluczowe

SEO na Instagramie, czyli co to jest słowo kluczowe?

Jeszcze do niedawna takie pojęcie jak 'słowo kluczowe’ było znane jedynie osobom zajmującym się SEO. Aktualnie się to zmienia, ponieważ wyszukiwanie treści po słowach kluczowych zaczęło przenikać również do mediów społecznościowych. Co to jest słowo kluczowe? Jeśli interesuje Cię taki temat jak SEO na Instagramie, już teraz zapoznaj się z poniższą treścią.

 

  1. Co to jest słowo kluczowe?
  2. Na czym polega analiza fraz?
  3. Jakie są rodzaje słów kluczowych?
  4. Jak wybrać dobre frazy kluczowe do swoich tekstów?
  5. Ile słów kluczowych powinno pojawić się w jednym tekście?
  6. SEO na Instagramie — zastosowanie słów kluczowych

 

Od dłuższego czasu możemy zaobserwować w postach na Instagramie listę przeróżnych słów i wyrażeń, które użytkownicy wypisują po przecinku na samym końcu opublikowanego przez siebie tekstu. To tak zwane słowa kluczowe, o których kilka miesięcy temu zrobiło się dosyć głośno w kontekście mediów społecznościowych. Otóż okazuje się, że na Instagram wchodzą działania SEO, wypierając znane nam praktycznie od samego początku istnienia platformy hashtagi. Nie oznacza to oczywiście, że z hashtagów nie warto korzystać — w dalszym ciągu działają, a zatem nie rezygnuj z nich, jeśli wciąż mają duży wpływ na widoczność Twoich treści. Czym są słowa kluczowe i jak prawidłowo wykorzystać je na Instagramie? Podpowiadam w dzisiejszym artykule. Zanim jednak przejdziemy do tematu, chcę w skrócie omówić słowa kluczowe ogólnie — zapewniam, że wiedza ta przyda Ci się, kiedy będziesz chciała rozszerzyć swoje działania w Internecie o — na przykład — stronę firmową i bloga.

 

Co to jest słowo kluczowe?

W kontekście internetowego marketingu słowo kluczowe to określony termin lub fraza, która jest wpisywana przez użytkownika do wyszukiwarki w celu znalezienia konkretnej informacji. Słowa kluczowe ogólnie są kluczowym elementem całej strategii SEO (Search Engine Optimization) i pozwalają stronom WWW lepiej pozycjonować się w wynikach wyszukiwania.

Słowa kluczowe traktuje się jako narzędzie komunikacyjne między treściami publikowanymi na witrynie internetowej a algorytmem wyszukiwarki — tak zwanymi robotami.

 

Na czym polega analiza fraz?

To nie jest tak, że możemy wybierać sobie pierwsze lepsze frazy do naszego tekstu. Zanim zaczniesz pisać artykuł czy post na media społecznościowe, musisz przeanalizować słowa kluczowe. Na czym polega analiza fraz? Otóż na zrozumieniu, jakie słowa kluczowe są najbardziej istotne dla Twojej grupy docelowej. Czyli co wpisuje Twój potencjalny klient w wyszukiwarkę, aby znaleźć interesujący go produkt, usługę lub informację. Dobór odpowiednich słów kluczowych nie tylko efektywnie optymalizuje treść, ale także zwiększa szansę, że dana strona lub podstrona osiągnie wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania.

W przypadku mediów społecznościowych analiza słów kluczowych jest nieco łatwiejsza. Aktualnie na Instagramie wielu użytkowników traktuje frazy po prostu jak hashtagi. A zatem na końcu posta wypisują wszystkie te słowa, które normalnie by się znalazły, przy czym usuwa się symbol „#”. Nie wygląda to zbyt estetycznie, dlatego polecam Ci skupić się na tym, aby te słowa kluczowe naturalnie znalazły się w treści. O ile frazy związane z usługą, produktem czy zawodem możesz wypisać na końcu, o tyle wyrazy dotyczące tematu posta wplataj po prostu w tekst. Nie ma sensu ich powielać i ponownie przepisywać na dole, oddzielając przecinkiem.

 

Jaki jest cel analizy fraz kluczowych?

Podstawowym celem analizy fraz kluczowych jest dopasowanie publikowanych treści do tego, co naprawdę interesuje Twoich odbiorców. Pamiętaj, aby zachowywać spójność w użyciu słów kluczowych w taki sposób, aby treść była dla czytelnika zrozumiała i odpowiadała jego językowi.

 

Jakie są rodzaje słów kluczowych?

Aktualnie wyróżnia się kilka rodzajów słów kluczowych. Rozróżnienie to stanowi istotny punkt wyjścia dla skuteczniejszej strategii pozycjonowania. Ogólnie podejście do słów kluczowych musi być zróżnicowane, ponieważ intencje wyszukiwania użytkowników także mogą się od siebie mocno różnić.

 

Frazy ogólne

Za frazy ogólne uważa się słowo kluczowe krótkie i szeroko stosowane.

Przykład: „buty” –> to słowo kluczowe, które wyróżnia się dużą liczbą wyszukiwań.

Strategia pozycjonowania się na frazy ogólne wymaga dużo większego nakładu pracy. W takim przypadku mamy do czynienia również z większą konkurencyjnością. Aktualnie trudniej się wybić na frazy ogólne, ale z drugiej strony dzięki nim można przyciągać zróżnicowany ruch na stronę internetową. Warto jednak pamiętać, że konwersja może być niska (przez ogólność tych słów kluczowych).

 

Frazy długiego ogona — long tail

Frazy długiego ogona — inaczej long tail — to słowa kluczowe, które są bardziej szczegółowe.

Przykład: „damskie buty do biegania adidas”.

Słowa kluczowe long tail obejmują mniejszy zakres wyszukiwań. Ale ich zaletą jest to, że mają potencjał przyciągania skonkretyzowanej grupy odbiorców. Z tego względu, że są bardziej ukierunkowane, niższa jest również konkurencyjność i jednocześnie wyższa konwersja.

Długość frazy kluczowej long tail wpływa na intencje wyszukiwania. Takie słowa kluczowe są bardziej zaawansowanymi pytaniami i często wiążą się z konkretnymi potrzebami szukającego. Stosując zróżnicowane zestawy słów kluczowych, będziesz w stanie osiągać równowagę pomiędzy trafnością dla swojej grupy docelowej i konkurencyjnością. A to z kolei sprawi, że Twoje działania SEO będą efektywniejsze.

 

Frazy lokalne

Jeśli masz sklep stacjonarny lub swoje usługi również oferujesz stacjonarnie, na pewno często będziesz korzystała z tak zwanych fraz lokalnych. Czym są frazy lokalne? To słowa kluczowe skonkretyzowane na lokalnych aspektach. Kierują treści do odbiorców z danego obszaru.

Przykład: „zajęcia fitness we Wrocławiu”.

 

Frazy transakcyjne

Wśród słów kluczowych wyróżnia się jeszcze frazy transakcyjne. To wyrażenia, które wskazują na zakupową intencję. Są ważne dla działań e-commerce.

Przykład: „zajęcia fitness cennik”, „sklep online adidas samba”.

Pamiętaj, że każdy typ słów kluczowych wymaga indywidualnej strategii pozycjonowania. Należy uwzględnić zarówno konkurencyjność, jak i intencje wyszukiwania oraz charakterystykę swojej grupy docelowej.

 

Jak wybrać dobre frazy kluczowe do swoich tekstów?

Jak wybrać dobre frazy kluczowe dla swoich treści? Ważnym elementem jest zrozumienie intencji wyszukiwania swojej grupy docelowej. A zatem sprawdź, co poszukują użytkownicy należący do Twojej grupy docelowej w wyszukiwarkach — to będzie dla Ciebie istotnym punktem wyjścia.

Jeśli — na przykład — Twoim celem jest sprzedaż konkretnego produktu, postaw na frazy transakcyjne. Dzięki nim dotrzesz do odbiorców, którzy są gotowi do dokonania zakupu. A to zwiększa oczywiście szansę na konwersję.

Przykład frazy: „kup buty do wspinaczki górskiej online”.

W przypadku gdy Twoja oferta jest skierowana bardziej do lokalnej społeczności, koniecznie wykorzystuj frazy lokalne — np.: „zajęcia fitness w Krakowie”. Takie podejście świetnie sprawdza się w sytuacji, gdy nasze usługi lub produkty dostępne są tylko w określonej lokalizacji. Z kolei, jeśli celem jest dostarczanie wiedzy, rozważ wykorzystanie bardziej ogólnych fraz.

Pamiętaj, że wybór słów kluczowych dokonuje się na podstawie intencji odbiorców. Biorąc pod uwagę różnorodne rodzaje fraz oraz precyzyjne zrozumienie potrzeb swojej grupy docelowej, możesz stworzyć takie treści, które nie tylko przyciągną ruch, ale sprawią też, że będzie on wartościowy i ukierunkowany na konwersję.

 

Ile słów kluczowych powinno pojawić się w jednym tekście?

Ilość słów kluczowych w jednym tekście czy na jednej stronie/podstronie zależy od kilku czynników. A mianowicie od długości treści, kompleksowości tematu oraz charakterystyki rynku. Z reguły poleca się wybierać jedno główne słowo kluczowe i kilka dodatkowych fraz wspierających, związanych z tą główną.

Wybierając główną frazę, weź pod uwagę jej znaczenie dla Twojej treści oraz popularność — czy pojawia się ona w zapytaniu wpisywanym przez odbiorcę w wyszukiwarce?

Frazy wspierające związane z głównym tematem są świetną opcją, ponieważ dzięki nim możemy z łatwością poszerzyć zakres omawianej przez nas w danej treści kwestii. Jeśli planujesz opublikować długi tekst — na przykład na swoim blogu firmowym — koniecznie korzystaj ze słów kluczowych wspierających. Dzięki temu dana podstrona będzie pozycjonować się na różne frazy, zwiększając tym samym jej widoczność oraz zasięg samej treści.

 

SEO na Instagramie — zastosowanie słów kluczowych

Wprowadzenie słów kluczowych na Instagramie nie tylko pomaga w zwiększeniu widoczności, ale również poprawia interakcję z publikowanymi przez nas postami. Podobnie jak w przypadku stron Internetowych również i na Instagramie unikaj nadmiernego użycia fraz. Algorytmy mogą postrzegać to jako spam. Skup się na kreatywnym i zrównoważonym wykorzystaniu słów kluczowych. Wybierz takie główne słowo kluczowe i frazy wspierające, które są istotne dla danej treści.

[Pamiętaj, że hashtagi wciąż jeszcze działają. Więc jeśli masz z nich dużo wejść, nie rezygnuj z nich na rzecz samych słów kluczowych. Właściwie to hashtagi są jednym ze sposobów wykorzystania fraz. Od słów kluczowych różnią się głównie tym, że przed danym wyrażeniem stawiamy dodatkowo symbol „#”.]

Joanna Fabisiak Create Media - Strona główna

O mnie

Cześć, nazywam się Joanna Fabisiak i nauczę Cię, jak pozyskiwać klientów za pomocą Instagrama!

Określ grupę docelową, naucz się tworzyć content i uzupełnij profil

Kurs: Lejek sprzedażowy na Instagramie

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *