Jak poprawnie skonstruować post na Instagramie? Co zrobić, aby postem na Instagramie przyciągnąć uwagę swoich odbiorców i innych użytkowników mediów społecznościowych? Podpowiadam w dzisiejszym artykule, także już teraz zapoznaj się z jego treścią, aby nauczyć się tworzyć lepsze, bardziej angażujące posty na Instagramie.
- Jak poprawnie skonstruować post na Instagramie? Mapy cieplne i schemat odwróconej piramidy
- Elementy wizualne posta na Instagramie
- Pomysły na skuteczne nagłówki postów na Instagramie
- Call to Action: jak zaangażować odbiorcę?
Konstrukcja posta na Instagramie wymaga zrozumienia przede wszystkim tego, jak czytelnicy przeglądają treści online. Dlatego w pierwszej kolejności omówię kwestie związane z mapami cieplnymi oraz schematem odwróconej piramidy. W dalszej części dzisiejszego artykułu skupimy się również na elementach wizualnych posta na Instagramie oraz wrócimy do tematu o nagłówkach i Call to Action. Jeśli chcesz się dowiedzieć, jak poprawnie skonstruować post na Instagramie, już teraz zapoznaj się z poniższym wpisem.
Jak poprawnie skonstruować post na Instagramie? Mapy cieplne i schemat odwróconej piramidy
Jak poprawnie skonstruować post na Instagramie? Aby odpowiedzieć na to pytanie, w pierwszej kolejności należy zrozumieć, jak ogólnie czytelnicy konsumują treści online. To właściwie podstawa skutecznej komunikacji na społecznościowych platformach. Mapy cieplne to narzędzia analizy danych, które ukazują fascynujące spojrzenie na czytelnicze nawyki. Wnikliwe obserwacje takich map wskazują, że odbiorcy w większości przypadków największą uwagę zwracają na treści umieszczone zaraz na początku i zazwyczaj z lewej strony ekranu. Często mówi się także, że treści udostępniane w Internecie czyta się w tak zwanym kształcie litery „F”. Warto jednak wiedzieć, że do takiego „sposobu” czytania dochodzi zwykle wtedy, gdy użytkownik chce wykonać swoje zadanie jak najszybciej – nie ma czasu, aby przeczytać cały tekst lub nie jest nim aż tak zainteresowany i poszukuj tak naprawdę jedynie odpowiedzi na nurtujące go pytanie.
Wraz z mapami cieplnymi warto znać również zasadę odwróconej piramidy, którą od wielu lat stosuje się w dziennikarstwie. Zasada ta sugeruje, że wszystkie najważniejsze informacje powinny znajdować się na początku treści, aby przyciągnąć uwagę czytelnika od razu. Koncepcja poniekąd harmonizuje z odczytem map cieplnych, gdzie także pierwsze sekundy oglądania treści decydują o tym, czy odbiorca zdecyduje się pozostać i kontynuować czytanie, czy jednak przeskoczy do kolejnego artykułu lub posta w mediach społecznościowych. Zatem, umieszczając ważne informacje na początku takiego posta na Instagramie, zgodnie z zasadą odwróconej piramidy, zwiększysz znacznie szanse na zainteresowanie odbiorcy i zatrzymanie jego uwagi.
Elementy wizualne posta na Instagramie
Sama treść – szczególnie jeśli jest jej dużo – może odstraszyć Twojego odbiorcę. Dlatego tak ważne jest umiejętne wykorzystywanie elementów wizualnych. I nie mam tutaj na myśli tylko emotikonów, ale chociażby nagłówek, który w końcu jest pierwszym punktem kontaktu z odbiorcą. Pełni nie tylko funkcję informacyjną, ale ma także potencjał do zaintrygowania czytelnika oraz skłonienia go do kontynuowania lektury. Stosując psychologię komunikacji, w takich nagłówkach warto wykorzystywać obietnice, zwroty na „Ty”, ciekawostki lub inne „triki”, które wzbudzą ciekawość i emocjonalne zaangażowanie wśród Twoich odbiorców. Szczegółowo temat tworzenia contentu na Instagramie omawiam w jednym z moich mini kursów: Twórz content na Instagramie.
Spacje w postach w mediach społecznościowych
Spacje! Pozornie nieduże, ale odgrywają ważną rolę w konstrukcji postów na Instagramie – i ogólnie w mediach społecznościowych. Są wirtualnym oddechem między kolejnymi fragmentami tekstu, co oczywiście ułatwia zarówno czytanie, jak i przyswajanie podawanych przez Ciebie informacji. Kiedy dana treść będzie odpowiednio rozłożona, stanie się bardziej przystępna dla odbiorcy. A to z kolei zawsze przekłada się na dłuższe utrzymanie jego uwagi.
Emotikony
Emotikony niekiedy są niedoceniane, ale okazuje się, że odgrywają znaczną rolę w komunikacji online. Są one traktowane jak taka kropka nad „i” – dodaje emocje do treści i przyciąga uwagę. Dodanie uśmiechniętej emotikony może uczynić treść bardziej przyjazną. Emotikonami możesz także podkreślić powagę danego fragmentu. Umiarkowane, ale celowe użycie emotikonów pomaga nawiązać bardziej osobistą oraz bezpośrednią relację z odbiorcami. A to – jak wiadomo – jest szczególnie ważne w mediach społecznościowych.
Bullet-pointy oraz punkty
Bullet-pointy oraz punkty to doskonałe narzędzie służące do organizacji treści. Szczególnie jeśli mamy do przekazania swoim odbiorcom konkretne informacje. Ułatwiają przyswajanie danych, dzieląc jednocześnie tekst na logiczne fragmenty. Dają odbiorcy tak zwane oddechy wirtualne, co ułatwia zrozumienie czytanego tekstu oraz skupienie się na najważniejszych kwestiach. Treść, w której stosuje się wypunktowania czy bullet-pointy będzie dla Twojego czytelnika bardziej strawna. A to ważne, szczególnie jeśli nasi użytkownicy często przeglądają media społecznościowe w biegu.
Pomysły na skuteczne nagłówki postów na Instagramie
Wspomniałam, że kluczowe są nagłówki – głównie z tego względu, że często idą na pierwszy ogień i to one mają za zadanie przyciągnąć uwagę czytelnika oraz skłonić go do dalszego czytania. Jakie nagłówki warto stosować na Instagramie? Do najpopularniejszych zalicza się nagłówki następujących kategorii:
- obietnica,
- zwrot na „Ty”,
- triki,
- kontrast,
- ciekawostka
- autorytet,
- zaskoczenie,
- podpowiedź,
- tajemnica.
Obietnica
Tworząc nagłówek opierający się na obietnicy, warto oczywiście skupiać się na konkretnych korzyściach, jakie czytelnik osiągnie po przeczytaniu Twojej treści do końca. Np.: „Zwiększ swoją produktywność dzięki tym 5 prostym krokom!”.
Zwrot na „Ty”
Personalizacja nagłówka poprzez zwroty na „Ty” sprawia, że nawiązuje się bezpośrednią relację z czytelnikiem. Np.: „Odkryj, jak możesz poprawić swoje umiejętności kulinarne”.
Triki
Nagłówki oparte na trikach to doskonały sposób na zaintrygowanie odbiorcy. Np.: „10 trików na lepsze zdjęcia na Instagramie”.
Kontrast
„Wielkie marzenia, małe kroki – jak osiągnąć swoje cele krok po kroku?”
Ciekawostka
„Fakty o kosmosie, które Cię zaskoczą!”
Autorytet
„Jak przemawiać skutecznie? Sprawdź najlepsze sposoby według Arystotelesa”
Zaskoczenie
Zaskoczenie nierzadko pobudza ciekawość czytelnika. Np.: „Możesz zostać najlepszym copywriterem mimo słabych ocen z polskiego!”
Podpowiedź
„iOS czy Android? Podpowiadamy, który system jest lepszy!”
Tajemnica
Budowanie tajemniczości w nagłówku nierzadko sprawia, że czytelnik chce kontynuować lekturę. Np.: „Tajemnica udanej diety: Odkryj, co naprawdę działa!”
Call to Action: jak zaangażować odbiorcę?
Już wielokrotnie poruszałam kwestię CTA na swoim blogu, Instagramie oraz kursach. Co to jest CTA na Instagramie? Tym samym, czym jest CTA na stronie firmowej czy w newsletterze! To wezwanie do działania, jasno sformułowane wyrażenie, które ma nakłonić Twojego odbiorcę do podjęcia konkretnego działania. CTA jest niezwykle istotne w kontekście budowania zaangażowania. Takie proste komunikaty, jak „Kliknij tutaj”, „Zapisz się” czy „Sprawdź teraz” są skuteczniejsze niż bardziej złożone i niejednoznaczne wezwania.
Przy CTA warto pamiętać, że im będzie prostsze, tym większa szansa, że użytkownik zareaguje i faktycznie podejmie się określonego przez Ciebie zadania – na przykład: „Kliknij, aby odblokować dostęp do ekskluzywnych treści!”. Ponadto skuteczne CTA musi być jasno sformułowane i z konkretnym celem działania. Tylko takie wezwanie do działania będzie najbardziej przekonujące – na przykład: „Subskrybuj nasz kanał, aby nie przegapić żadnych nowości!”. Istotne jest również to, aby CTA pozostawało widoczne. Musi być nie tylko łatwo dostrzegalne, ale także warto postarać się o to, aby wyróżniało się w całej treści.
Jeśli chodzi o CTA, polecam Ci eksperymentować z różnymi jego rodzajami. Używaj także czasowników dynamicznych, które dodadzą takiemu wezwaniu energii oraz zdecydowania – na przykład: „Kliknij, aby zobaczyć nasze nowe kolekcje”.
Przykłady CTA na Instagramie
Jakie wezwania można zastosować na Instagramie, aby skutecznie wciągnąć swoich użytkowników w interakcję?
- ”udostępnij post […]” – takim CTA zachęcisz swoją społeczność do dzielenia się interesującymi treściami.
- ”uzupełnij ankietę […]” – wykorzystaj funkcję ankiet na Instagramie, aby zaangażować odbiorców w interaktywny sposób.
- ”aplikuj […]” – jeśli oferujesz szansę na współpracę lub prowadzisz kurs, zachęć do aplikowania.
- ”zapisz post na później […]” – tym sposobem zachęcisz swoich odbiorców do zachowania opublikowanej przez siebie treści na przyszłość.
- ”Co wybierasz? Daj nam znać w komentarzu!” – stworzenie wyboru dla użytkowników może zwiększyć ich zaangażowanie.
- ”Zajrzyj na stronę po więcej informacji”/”Sprawdź wideo na YT”/”Zaobserwuj nas także na LinkedIn” – tego rodzaju CTA kierują użytkowników poza Instagram. Relacje ze swoimi odbiorcami możesz budować także na innych platformach społecznościowych.
- ”Daj znać, jeśli masz tak samo, jak ja!” – w ten sposób budujesz swoją społeczność poprzez wspólne doświadczenia.