Jak pisać opisy na IG? Sztuka copywritingu na Instagramie

Jak pisać opisy na IG? Sztuka copywritingu na Instagramie

W Internecie każde z nas otacza morze różnorodnej treści. Taki informacyjny zgiełk sprawia, że nie czytamy wszystkiego, a jedynie śledzimy tekst wzrokiem, szukając tylko odpowiedzi na interesujące nas pytanie. Co to oznacza dla osób zajmujących się tworzeniem treści? Otóż to, że umiejętność przyciągania uwagi tekstem i przekazywania ważnego przekazu w kilku słowach jest bardzo cenna. Szczególnie jeśli chodzi o platformy społecznościowe – na przykład Instagram – na których treści konsumujemy w błyskawicznym tempie. Jak pisać krótkie, ale efektywne opisy na IG? Jeśli interesuje Cię sztuka copywritingu na Instagramie, już teraz zapoznaj się z poniższym artykułem.

 

  1. Jak pisać opisy na IG? Angażuj od pierwszego słowa
  2. Jak przekazywać wartość w poście na Instagramie?
  3. Buduj emocje w krótkim przekazie na IG: małe słowa, wielkie uczucia
  4. Pytania, które angażują i zachęcają do interakcji
  5. Jak wzmocnić przekaz na Instagramie? Wykorzystaj hashtagi

 

W dzisiejszym szybkim trybie życia oraz równie szybkiej konsumpcji treści, sztuka pisania efektywnych opisów na Instagramie nabiera ogromnego znaczenia. Krótka forma musi przyciągać i jednocześnie przekazywać istotne informacje Twoim odbiorcom. Niezależnie od tego, czy jesteś na etapie budowania marki osobistej na Instagramie, czy chcesz sprzedać swój produkt, warto nauczyć się pisać krótkie i skuteczne opisy, dzięki którym osiągniesz interesujący Cię przy danym poście cel. W dzisiejszym wpisie podpowiadam, na co zwrócić uwagę, aby poprawić i ulepszyć swoje treści na IG.

 

Jak pisać opisy na IG? Angażuj od pierwszego słowa

Zarówno w relacjach osobistych, jak i w sztuce copywritingu na Instagramie pierwsze wrażenie zawsze jest istotne. W momencie, gdy Twój post pojawi się na ekranie Twojego odbiorcy, masz tak naprawdę chwilę, aby przyciągnąć jego uwagę i zaciekawić go treścią. Dlatego często powtarzam, aby na zdjęciu, grafice czy okładce reels’a dodać tekst, dzięki któremu obserwator zatrzyma się, zainteresuje i zechce zapoznać się z dalszą treścią.

Ale nie tylko grafika czy zdjęcie są ważne. Równie istotne jest to, co umieścisz w treści swojego posta. Początkowe słowa, które w przypadku artykułów publikowanych w gazecie czy na stronach internetowych nazywa się „leadem”, stanowią klucz do osiągnięcia sukcesu. Na co zwrócić uwagę, aby to pierwsze zdanie w poście przyciągnęło uwagę i zachęciło naszego obserwatora do kontynuowania czytania naszego posta?

 

Wzbudź ciekawość

Lead to nie tylko wprowadzenie. To także swego rodzaju wyzwanie, które warto postawić swojemu odbiorcy. Wykorzystaj pierwsze zdanie, aby wzbudzić jego ciekawość i zachęcić do dalszej lektury. Użyj mocnych słów, które nie tylko przyciągną uwagę, ale i zaintrygują Twojego odbiorcę.

 

Pytania retoryczne

Pytania retoryczne to potężne narzędzie, które skutecznie angażuje czytelnika i zmusza go, do zastanowienia się nad jakąś sprawą. Pytania retoryczne warto wykorzystywać na początku posta, aby zainicjować u swojego odbiorcy proces myślowy i skłonić go do kontynuowania czytania – głównie po to, aby znalazł odpowiedź na postawione przez Ciebie pytanie. Stawiając pytania retoryczne i pokazując w dalszej części posta swój punkt widzenia, możesz także wzbudzić w swoich odbiorcach chęć rozpoczęcia głębszej dyskusji. A zatem to także świetna opcja do tego, aby zaangażować ludzi do komentowania Twoich publikacji.

 

Zaskakujący początek

Nie od dziś wiadomo, że to, co zaskakuje czytelnika, jest chętnie przez niego czytane. Dlatego, jeśli tylko masz taką możliwość, możesz wykorzystać zaskoczenie w leadzie w swoim poście na Instagramie. Kontrowersja czy nieoczekiwane spojrzenie pomoże Ci nie tylko wyróżnić się wśród innych treści publikowanych na Instagramie, ale także zaintryguje Twojego odbiorcę.

 

Wpłyń na uczucia czytelnika

Możesz także wzbudzić pewne uczucia u swojego odbiorcy już na początku publikowanej treści w poście na Instagramie. Dzięki temu nie tylko zaczniesz tworzyć więź emocjonalną z danym czytelnikiem, ale także zachęcisz go kontynuowania czytania, ponieważ będzie chciał poznać cały kontekst poruszonego przez Ciebie w danym poście tematu.

 

Skondensowana siła przekazu

Maksymalna liczba znaków pod zdjęciem publikowanym na Instagramie wynosi 2200 znaków ze spacjami, emotkami oraz hashtagami. Dla jednych jest to sporo miejsca, dla innych natomiast za mało, aby w pełni przekazać to, czym chcemy podzielić się z naszymi odbiorcami. Bez względu na to, do której grupy należysz, pamiętaj jednak, że na Instagramie nie ma tak naprawdę miejsca na długie wywody. I nie chodzi o to, czy zmieścisz się ze swoją treścią w 2200 znakach ze spacjami. Mam na myśli to, że w dzisiejszej dobie użytkownicy Internetu chcą znaleźć odpowiedź na swoje pytanie, czy rozwiązanie problemu szybko, bez konieczności czytania całych wypracowań. Odpowiednio dobieraj słowa i decyduj się na takie, aby w krótki i skuteczny sposób oddać istotę treści oraz jednocześnie zaciekawić swojego czytelnika. Jeśli chcesz poznać więcej przydatnych informacji, temat odpowiedniego tworzenia contentu na Instagramie omawiam w moim mini kursie: Twórz content na Instagramie. Sprawdź go już teraz w moim sklepie!

Jak przekazywać wartość w poście na Instagramie?

Uwaga internautów jest dziś mocno ograniczona. Każdemu zależy na czasie i na tym, aby jak najszybciej znaleźć odpowiedź na nurtujące go pytanie. Interesuje nas jedynie ten fragment, który rozwiąże nasze problemy. Dlatego nikt nie czyta w całości publikowanych w sieci artykułów czy wpisów na mediach społecznościowych. W takiej sytuacji skuteczność przekazu opiera się zatem na umiejętności kompresji danej treści bez utraty jego wartości oraz istoty. Jak zatem pisać krótkie, ale jednocześnie efektywne opisy na IG, które będą dla naszych odbiorców wartościowe?

 

Wartość w kilku słowach

Tworząc treść do postu na Instagram, skup się na sednie swojego przekazu. Usuwaj wszystkie słowa i informacje, które są zbędne i wybierz te, które są naprawdę kluczowe. Każde słowo musi mieć swoje miejsce oraz znaczenie, aby stworzyć skondensowaną i przede wszystkim zwięzłą całość.

 

Konkretność oraz jasność

Słowa w poście na IG powinny być konkretne oraz jasne. Warto jednak pozostawić pewien stopień interpretacji. Co to oznacza? Otóż treść, którą napiszesz i opublikujesz, powinna być dla odbiorcy jasna. Powinien bez problemu zrozumieć, co chcesz mu przekazać. Z drugiej jednak strony zostaw mu miejsce na własne myśli oraz skojarzenia.

 

Wartość jako priorytet

W krótkim opisie na Instagramie skup się na tym, jakie korzyści może osiągnąć Twój odbiorca. Szczególnie jeśli planujesz opublikować post edukacyjny lub sprzedażowy, w którym podzielisz się z nim informacjami na temat Twojego produktu czy usługi. Wartość dla Twojego odbiorcy powinna być głównym elementem danego przekazu.

 

Buduj emocje w krótkim przekazie na IG: małe słowa, wielkie uczucia

Emocje to właściwie rdzeń każdego ludzkiego działania. W świecie wirtualnym, gdzie uwaga użytkowników jest krótkotrwała, zdolność wywoływania odpowiednich emocji i uczuć staje się narzędziem kluczowym. W krótkich opisach na Instagramie skrywanie większych emocji za małymi słowami dziś staje się właściwie fundamentalne, jeśli zależy nam na przyciągnięciu uwagi naszego odbiorcy.

Pamiętaj, że słowa mają zdolność do wywoływania bardzo silnych uczuć. Dobrze dobrane wyrażenia mogą wywołać nie tylko ciekawość, czy radość, ale nawet tęsknotę lub współczucie. Wykorzystuj takie słowa, które będą oddziaływać na zmysły Twoich odbiorców i wywołają żywe obrazy.

Stosuj także język, który opisuje emocje. Dzięki temu Twój czytelnik nie tylko o nich przeczyta, ale także będzie zdolny je poczuć. To świetna opcja w sytuacji, gdy zależy nam na tym, aby odbiorca wczuł się w wydarzenie czy sytuację, o której opowiadasz w treści posta na Instagramie.

Wzbudzając emocje możesz także skłonić swojego czytelnika do tego, aby podjął jakąś akcję. Może to być kliknięcie linku, napisanie komentarza, udostępnienie Twojego posta czy zakup Twoich produktów. Emocje nie tylko angażują, ale także motywują do interakcji. A to jest kluczowe, jeśli zależy nam na tym, aby osiągać założone na początku cele marketingowe.

 

Pytania, które angażują i zachęcają do interakcji

Pytania nierzadko wykorzystuje się do tego, aby budować swego rodzaju mosty komunikacyjne. Ponadto pytania są świetnym narzędziem angażującym i inicjującym interakcję. Tego typu rozwiązanie doskonale sprawdza się szczególnie przy krótkich treściach, publikowanych na platformach społecznościowych. Jeśli chcesz przyciągnąć uwagę swoich odbiorców i zachęcić ich do aktywnego uczestnictwa w jakiejś rozmowie, koniecznie zacznij stawiać pytania. Pokaż swoim odbiorcom, że dbasz o ich zdanie i chcesz właściwie poznać ich myśli czy przekonania.

Pytaniami nie tylko tworzysz okazję do interakcji, udziału w dyskusji czy komentowania. Pytaniami możesz także wywoływać pewne emocje, zaangażować umysł Twojego odbiorcy czy skłonić go po prostu do pewnej refleksji.

 

Jak wzmocnić przekaz na Instagramie? Wykorzystaj hashtagi

Chociaż od wielu miesięcy mówi się, że na Instagramie hashtagi zostaną wyparte przez SEO, wciąż nie ma oficjalnej informacji potwierdzającej, że z „#” już nie warto korzystać. A zatem zachęcam do tego, aby wciąż zostawiać odpowiednio dobrane hashtagi w treści swoich postów. W przypadku sztuki copywritingu można potraktować je jako dodatek wzbogacający i podkreślający przekaz. Dzięki hashtagom nie tylko wzmocnisz skuteczność swojego przekazu, ale także zwiększysz jego widoczność.

Warto także stworzyć unikalne hashtagi, które będą związane tylko i wyłącznie z naszą marką. Ma to pozytywny wpływ na budowanie rozpoznawalności firmy.

Joanna Fabisiak Create Media - Strona główna

O mnie

Cześć, nazywam się Joanna Fabisiak i nauczę Cię, jak pozyskiwać klientów za pomocą Instagrama!

Określ grupę docelową, naucz się tworzyć content i uzupełnij profil

Kurs: Lejek sprzedażowy na Instagramie

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *