Media społecznościowe od lat odgrywają ogromną rolę zarówno w komunikacji, jak i wyrażaniu siebie. Instagram to jedna z najpopularniejszych platform, która daje możliwość dzielenia się zdjęciami i filmami. To również narzędzie, które coraz chętniej wykorzystują specjaliści w celu dzielenia się swoją wiedzą i doświadczeniem. Dla wielu osób Instagram stał się także miejsce, gdzie można zbudować autorytet jako ekspert w danej dziedzinie. Jak budować autorytet eksperta na Instagramie? Podpowiadam w dzisiejszym wpisie.
- Autorytet eksperta na Instagramie. Co to oznacza: być ekspertem na IG?
- Od czego zacząć budowanie profilu na IG jako ekspert?
- Współpraca z innymi ekspertami i influencerami
- Dobieranie odpowiedniego czasu publikacji
- Organizowanie wyzwań, live’ów i webinarów
- Monitorowanie wyników i uczenie się na błędach
- Autorytet eksperta na Instagramie – podsumowanie
Chcesz zacząć pozyskiwać klientów przez Instagram? Jeśli tak, to już na początku musisz wiedzieć, że dziś nie wystarczy założyć konto i wrzucać nieprzemyślane posty związane ze swoją działalnością. Skuteczne prowadzenie profilu na Instagramie tak, aby budować zaangażowaną społeczność, która później stanie się Twoimi klientami, wymaga czasu, cierpliwości i przede wszystkim wiedzy. Jakiej? Na temat strategii, planowania i oczywiście tematu, którego chcesz się podjąć. Jeśli chcesz, aby obserwator stał się Twoim klientem, najpierw musi Cię polubić i Ci zaufać. A biorąc pod uwagę fakt, że na Instagramie od wielu lat jesteśmy zalewani masą różnorodnych reklam, dziś użytkownicy bardziej weryfikują swoje decyzje zakupowe. I okazuje się, że chętniej słuchamy i kupujemy produkty tych osób, które w swojej dziedzinie są swego rodzaju ekspertem. Jak budować autorytet eksperta na Instagramie, aby przyciągnąć lojalnych obserwujących, zyskać uznanie w swojej branży i zwiększyć sprzedaż swoich produktów lub usług? Na pytanie odpowiadam w poniższym artykule. Już teraz zapoznaj się z jego treścią!
Autorytet eksperta na Instagramie. Co oznacza: być ekspertem na IG?
Co oznacza być ekspertem na Instagramie? Otóż znaczenie „ekspert” jest właściwie takie samo, bez względu na to, na jakiej platformie społecznościowej czy innym źródle przekazu dzielimy się swoją wiedzą. Być ekspertem ogólnie oznacza to, że posiadamy unikatową wiedzę oraz doświadczenie w danej dziedzinie i chcemy się tą wiedzą dzielić z innymi. A zatem Twoim celem – jeśli chcesz być ekspertem – jest stanie się wiarygodnym źródłem informacji dla wcześniej określonej grupy docelowej.
Dlaczego warto budować autorytet eksperta na Instagramie? Jeśli interesuje Cię budowanie marki osobistej oraz zaangażowanej społeczności, jak wspominałam w artykule Marka osobista na Instagramie – jak ją zbudować? Cz. 1, na nasz wizerunek wpływ mają kompetencje, reputacja i rozpoznawalność. Kompetencje wiążą się z wiedzą, umiejętnościami i doświadczeniem. Co to oznacza? Otóż to, że do zbudowania silnej marki osobistej, musisz stać się specjalistą we własnej branży – a zatem ekspertem.
Od czego zacząć budowanie profilu na IG jako ekspert?
Od czego zacząć budowanie profilu na IG jako ekspert? Kluczowy jest wybór dziedziny, tworzenie wartościowego contentu oraz rozmawianie z swoimi odbiorcami.
Wybór dziedziny
Pierwszy krok to oczywiście wybór konkretnej dziedziny. Zdecyduj się na taki segment, w którym czujesz się kompetentny, który właściwie Cię pasjonuje. Skup się na jednej tematyce, ponieważ dzięki temu uda Ci się zbudować spójny wizerunek. I dzięki temu przyciągniesz odbiorców, którzy naprawdę są zainteresowani daną tematyką.
Twórz wartościowy content i publikuj merytoryczne treści
Po wybraniu dziedziny, określeniu grupy docelowej, celów oraz strategii, zacznij planować swoje posty. Pamiętaj o tym, aby tworzyć wartościowy content i publikować merytoryczne treści. Możesz wykorzystać storytelling, który jest potężnym narzędziem, pozwalającym budować więź z odbiorcami. Wprowadzaj do swoich treści elementy osobiste, dzieląc się swoimi sukcesami, porażkami oraz doświadczeniami. Gwarantuję, że storytelling – czyli opowiadanie historii – sprawi, że Twoje treści staną się nie tylko bardziej angażujące, ale i autentyczne.
Pamiętaj również o tym, aby publikowane przez Ciebie treści były dopasowane do oczekiwań Twoich odbiorców. Dobrze poznaj swoją grupę docelową, aby wiedzieć, jakie formy są dla nich najlepszym rozwiązaniem. Dopasowane formy to także gwarancja, że skuteczniej dotrzesz z przekazem do swoich obserwujących.
Więcej na temat podstaw działania na Instagramie znajdziesz w moich mini kursach: Uzupełnij profil na Instagramie, Określ grupę docelową, Twórz content na Instagramie.
Rozmawiaj z odbiorcami
Nic lepiej nie działa na tworzenie wartościowego i przede wszystkim potrzebnego contentu, jak poznanie problemów swojej grupy docelowej. Czasami to co nam się wydaje odpowiednie i wartościowe, niekoniecznie takie jest dla naszych odbiorców. Poza tym tworzenie dwustronnej komunikacji sprawi, że Twoi obserwatorzy będą chętniej chcieli się od Ciebie uczyć, bo poczują się docenieni i wysłuchani.
Współpraca z innymi ekspertami i influencerami
Budowanie autorytetu na Instagramie można przyspieszyć, podejmując się współpracy z innymi ekspertami lub influencerami. Wspólnie ze specjalistą z Twojej dziedziny (lub pobocznej), możesz stworzyć ciekawe, oryginalne treści. Wykorzystaj te współprace także do dzielenia się swoimi doświadczeniami i w ten sposób do promowanie nawzajem swoich kont.
Ważne, aby ekspert, z którym będziesz chciała nawiązać współpracę, miał taką samą lub podobną grupę docelową do Twojej. Dzięki temu osoby, które zainteresują się podczas takich projektów Twoją osobą, zaobserwują Twój profil na Instagramie, będą angażować się i reagować na udostępniane przez Ciebie treści. To wartościowi obserwujący, których łatwiej przeprowadzisz przez wszystkie etapy lejka sprzedażowego i którzy na końcu tej drogi prawdopodobnie staną się Twoimi klientami. Prawdopodobnie, bo wszystko zależy od tego, jak skutecznych działań się podejmiesz, aby zamienić swoich obserwujących w klientów.
Dobieranie odpowiedniego czasu publikacji
Czas publikacji również jest istotny, jeśli chodzi o Instagram, budowanie marki osobistej, pozycji eksperta i zaangażowanej społeczności. Różne grupy odbiorców są aktywne w przeróżnych godzinach. Dlatego przeprowadź analizę aktywności swoich obserwujących i zrozum, kiedy są najbardziej aktywni. Widząc optymalny czas publikacji, zwiększasz szansę na wyższy zasięg i równie wyższe zaangażowanie.
Instagram oferuje kilka narzędzi analitycznych, które warto regularnie analizować. Sprawdzaj zatem, które Twoje posty są najbardziej popularne, jakie treści mają najwięcej interakcji, a które posty na tle tych lepszych wypadają gorzej. Dzięki tym informacjom możesz doskonalić swoją strategię, poprawiać i dostosowywać treści do preferencji oraz oczekiwań swojej grupy docelowej.
Organizowanie wyzwań, live’ów i webinarów
Co jeszcze sprawdzi się, jeśli chodzi o budowanie autorytetu eksperta na Instagramie? Polecam organizować różnego rodzaju wyzwania. To świetny sposób na to, aby zaangażować swoją społeczność. Zachęć obserwujących do tego, aby wzięli udział w wspólnych wyzwaniach i tym samym nawzajem się motywowali.
Poza wyzwaniami zacznij organizować także live’y i webinary. To doskonała opcja umożliwiająca bezpośrednią interakcję ze społecznością. Wykorzystaj te narzędzia, aby dzielić się swoją wiedzą, dyskutować ze swoimi obserwującymi czy odpowiadać na pytania. Taka forma komunikacji nie tylko buduje autentyczność, ale przede wszystkim zaufanie.
Organizuj współtworzone live’y z innymi ekspertami, którzy mają podobną lub taką samą grupę docelową jak Ty. To doskonała forma docierania do nowych obserwujących, którzy będą zainteresowani Twoim contentem.
Monitorowanie wyników i uczenie się na błędach
Oczywiście najważniejszym aspektem działań w mediach społecznościowych – i ogólnie w aspektach związanych z marketingiem – jest monitorowanie wyników i uczenie się na błędach. Regularnie analizuj wyniki wszystkich swoich działań na Instagramie. Sprawdzaj, które opublikowane przez Ciebie treści wypadły najlepiej, a które najgorzej. Ucz się na swoich błędach i – oczywiście – doskonal swoje podejście. Postaraj się zrozumieć, co u Ciebie działa, a co nie. Dzięki temu będziesz wiedziała, jakie działania zmienić lub ulepszyć, na co kierować swoje wysiłki i – co równie ważne – będziesz stale się rozwijać.
Autorytet eksperta na Instagramie – podsumowanie
Budowanie autorytetu eksperta na Instagramie to proces, który wymaga zarówno czasu, jak i zaangażowania oraz konsekwencji. Na początku wybierz swoją dziedzinę, określ cele, grupę docelową i strategię, a następnie zacznij tworzyć wartościowe treści. Angażuj się w swoją społeczność oraz prowadź live i webinary – również z innymi ekspertami ze swojej dziedziny. Nie zapominaj o autentyczności, regularności i dostosowaniu form treści do oczekiwań Twojej społeczności.
Zbudowanie autorytetu eksperta na Instagramie jest nie tylko satysfakcjonujące, ale przynosi także wiele korzyści. Jakich? Lista obejmuje między innymi większą widoczność, nowe biznesowe możliwości czy zbudowanie lojalnej i zaangażowanej społeczności. A zatem warto poświęcić czas i podjąć się wysiłku, jaki jest potrzebny przy rozwijaniu swojej marki osobistej na Instagramie i autorytetu w danej dziedzinie.