Jak docierać do nowych obserwatorów na Instagramie? Jeśli chcesz mieć pewność, że trafisz swoim contentem do odpowiednich osób, musisz wiedzieć, do kogo kierujesz swoje treści i komu chcesz je sprzedać. W tym celu pomoże określenie grupy docelowej. Czym jest grupa docelowa i jak do niej dotrzeć? Podpowiadam w dzisiejszym wpisie.
Zanim zaczniesz planować swój content na Instagramie, zastanów się przede wszystkim, jaki cel chcesz osiągnąć, wykorzystując to właśnie medium społecznościowe. Dzięki temu będziesz wiedziała, jakie treści tworzyć i jakie działania podejmować, aby ten cel osiągnąć. Pamiętaj jednak, że nie uda Ci się osiągać wcześniej wyznaczonych celów bez społeczności. A zatem musisz jeszcze trafić swoim contentem do odpowiednich osób. Jak docierać do nowych obserwatorów na Instagramie? Jak określić cele działań na Instagramie i swoją grupę docelową? Czym jest nisza? Szczegóły na ten temat znajdziesz w poniższym artykule.
Jak określić cele swoich działań na Instagramie?
Przed planowaniem contentu, a właściwie jeszcze przed stworzeniem profilu na Instagramie, powinnaś zastanowić się, po co Ci konto na tego rodzaju medium społecznościowym. Odpowiedz szczerze, co chcesz osiągnąć dzięki Instagramowi i czy faktycznie jest Ci on niezbędny. Na samym początku trzeba określić cel (lub kilka celi), który później będziesz musiała realizować, aby ostatecznie odnieść sukces, na którym Ci zależy.
Jak powinien wyglądać cel?
Jaki powinien być cel? Biorąc pod uwagę popularną i moją ulubioną koncepcję SMART, dobry cel jest:
-
- konkretny,
-
- mierzalny,
-
- osiągalny,
-
- istotny,
-
- określony w czasie.
Jak to wygląda w praktyce? Dobrym przykładem świetnie określonego celu jest:
”Pozyskanie 20 klientów w kwietniu 2023 roku”.
Dlaczego określenie celu jest kluczowe?
Zastanawiasz się, dlaczego określenie celu jest kluczowe? Przede wszystkim dlatego, że dzięki określaniu celów będziesz wiedziała, jakie treści tworzyć na swój profil. Określenie celu lub kilku celów na początku pozwala również na szybkie reagowanie, gdy któryś z nich nie zostanie spełniony. Dodatkowo takie działanie ułatwia wprowadzanie ewentualnych zmian, jeśli okaże się, że Twoje działania ostatecznie się nie sprawdzają. I – co najważniejsze – dzięki określeniu celów, będziesz wiedziała, do czego dokładnie dążysz.
Celów można mieć kilka, ale ważne jest, aby regularnie sprawdzać, czy zostały one w danym terminie zrealizowane. Zatem sprawdzaj statystyki i analizuj je. Wyklucz te działania, które się nie sprawdzają i zastąp je nowymi, które będą nie tylko lepsze, ale przede wszystkim skuteczniejsze.
Grupa docelowa – jak i dlaczego warto ją określić?
Kiedy już będziesz miała wypisane swoje cele, możesz przejść do określania grupy docelowej. Dlaczego jest to aż tak istotne? Po pierwsze, dzięki określeniu grupy docelowej, będziesz miała pewność, że znajduje się ona na Instagramie i że bez problemu do niej dotrzesz. Po drugie, musisz wiedzieć, do kogo będziesz kierować wszystkie stworzone przez siebie treści. A po trzecie tworzenie wspomnianych treści, komunikacja z odbiorcami oraz planowanie strategii staną się dla Ciebie dużo łatwiejsze, kiedy już określisz wcześniej swoją grupę docelową.
Określenie grupy docelowej pomoże Ci także docierać do nowych obserwatorów – głównie tych, którzy byliby zainteresowani nie tylko Twoim contentem, ale również produktem lub usługą. A zatem do użytkowników, którzy są Twoimi potencjalnymi klientami.
Jak określić grupę docelową?
Określając swoją grupę docelową, musisz odpowiedzieć na kilka podstawowych pytań. Istotny jest wiek, płeć, miejsce zamieszkania, wykształcenie, zarobki, język oraz to, ile czasu odbiorca spędza w Internecie i jak długo czy często korzysta z mediów społecznościowych.
Pamiętaj również o tym, że musisz skupić się na problemach swojej grupy docelowej. Zastanów się, z czym nie radzi sobie Twój potencjalny odbiorca? Co sprawia mu największą trudność? Polecam wypisać minimum 10 problemów, które później możesz wykorzystać jako swego rodzaju bazę do tworzenia wartościowego contentu dla swojej grupy docelowej. Koniecznie określ również to, co jest dla Twojej grupy docelowej najważniejsze.
Jak dotrzeć do grupy docelowej?
Jak dotrzeć do grupy docelowej? Przede wszystkim zadbaj o odpowiednią nazwę swojego profilu, aby łatwo można było go znaleźć w wyszukiwarce na Instagramie. Zaplanuj dobry biogram, stwórz strategię i content, który będzie odpowiadał potrzebom Twojej grupy docelowej i – co najważniejsze – bądź konsekwentna we wszystkich swoich działaniach! Dzięki temu algorytm Instagrama będzie wiedzieć, komu ma wyświetlać Twoje treści – na przykład w zakładce „Eksploruj”.
Polecam także sprawdzić profile należące do Twojej konkurencji. Oczywiście, chodzi mi o te konta, które mają większą i przede wszystkim zaangażowaną społeczność. Sprawdź między innymi w ostatnich postach swojej konkurencji, kto skomentował i zareagował na opublikowaną treść. Następnie wejdź na profil takiej osoby i zostaw jej kilka like’ów czy nawet wartościowy komentarz. Możesz również zerknąć na stories danej osoby i zareagować na nie serduszkiem, emotką czy wysyłając bezpośrednią wiadomość. Więcej o tworzeniu grupy docelowej na Instagramie znajdziesz w moim mini kursie: Określ grupę docelową.
Jak pozyskiwać nowych obserwatorów na IG?
Jak docierać do swojej grupy docelowej na Instagramie? Używając również hashtagów, które są zgodne nie tylko z tematyką Twojego profilu, ale również z tym, co wpisują w wyszukiwarce Instagrama osoby należące do Twojej grupy docelowej. Koniecznie zacznij śledzić najważniejsze hastagi, które używa określona przez Ciebie grupa docelowa!
Inne sposoby na docieranie do nowych obserwatorów
Od roku obserwujemy duży wzrost popularności reels’ów, czyli rolek. A zatem warto je wykorzystać do pozyskiwania nowych obserwatorów. Również świetną opcją będą współtworzone posty oraz live’y z osobami, które mają taką samą grupę docelową, jak Ty. Polecam także wykorzystać narzędzie reklamy. Możesz ustawić posty sponsorowane na tych treściach, które do tej pory miały świetne zasięgi.
Ważne!
Budowanie marki osobistej na Instagramie i wykorzystywanie tego medium społecznościowego do docierania do potencjalnych klientów, wiąże się z koniecznością regularnego sprawdzania statystyk i innych narzędzi analitycznych. Ale nie tylko – koniecznie musisz poznać swoją grupę docelową przez interakcje z nią na Instagramie. A zatem nie zapomnij o odpowiadaniu na komentarze, reagowaniu na historie czy prowadzeniu dialogu ze swoimi odbiorcami. I co najważniejsze – słuchaj ich opinii! To wszystko pozwoli Ci lepiej poznać swoją grupę docelową i dostosować swoje działania do ich potrzeb.
Czym jest nisza czym się również od grupy docelowej?
Określając grupę docelową, na pewno spotkasz się z takim pojęciem, jak nisza. Czym dokładnie jest nisza? Otóż to nic innego, jak grupa docelowa, która jest nieco zawężona. Określenie niszy przyda Ci się głównie w sytuacji, gdy Twoja tematyka jest konkretna i wąska. Na przykład, jeśli jesteś dietetyczką, ale skupiasz się jedynie na pomocy nastolatkom. Albo gdy pracujesz jako fotografka, ale wykonujesz jedynie sesje wizerunkowe. W takich właśnie sytuacjach tworzenie contentu bezpośrednio dla zawężonej grupy docelowej będzie dla Ciebie bardzo dobrym rozwiązaniem. Dlaczego? Chociażby dlatego, że praktycznie każdy z nas jest w stanie więcej zapłacić osobie, która jest ekspertem w danej dziedzinie. Jeśli ktoś szuka dietetyka dla nastolatków, chętniej wybierze Ciebie niż inną osobę, która jest dietetykiem dla wszystkich.
Pamiętaj jednak, że nisza nie jest czymś obowiązkowym. Minusem tworzenia dla niszy jest to, że taki profil może rozwijać się nieco wolniej. Plusem natomiast to, że ostatecznie uda Ci się stworzyć zaangażowaną i mocną społeczność, która jest w 100% zainteresowana tym, co publikujesz i Twoją ofertą.
Do zalet niszy zalicza się również to, że można wybić się na oryginalności. Na przykład – prowadzisz bookstagrama, na którym publikujesz różne książki. Aktualnie jest bardzo dużo takich profili i wszystkie wyglądają właściwie tak samo. Co zatem zrobić, aby się wybić? Znaleźć swoją niszę! Kochasz czytać polską fantastykę? Skup się na książkach z tego gatunku, a zobaczysz, że zbierzesz społeczność, która podziela Twoje zainteresowanie i będzie w 100% zaangażowana. Na ogólnym bookstagramie natomiast każdy obserwator jest u Ciebie z innego powodu – jedni dla kryminałów, drudzy dla fantastyki, a jeszcze inni dla romansów. I każdy z tych użytkowników będzie reagował jedynie na te treści, które dotyczą ich zainteresowań, a nie na każdą Twoją publikację.