Czego nie robić w mediach społecznościowych

Czego nie robić w mediach społecznościowych? Cz. 1

Budowanie pozytywnego wizerunku marki w mediach społecznościowych wymaga nie tylko dobrych pomysłów, a przede wszystkim odpowiedzialnego i świadomego podejścia do takiego aspektu, jak komunikacja online. W końcu nie każda aktywność w social mediach może przynieść pozytywne rezultaty. Popełniane błędy przez marki nierzadko szkodzą reputacji całej firmy. Czego nie robić w mediach społecznościowych? Jak unikać pułapek, docierać do zainteresowanych i potencjalnych klientów? W jaki sposób iść ścieżką skutecznej i przede wszystkim etycznej interakcji z odbiorcami? Szczegóły znajdziesz w dzisiejszym artykule.

 

  1. Czego nie robić w mediach społecznościowych? Nadmierna aktywność na koncie firmowym
  2. Sprzedawanie swoich produktów lub usług w każdym miejscu i komunikacie
  3. Nastawianie swoich działań tylko na konwersje, a nie na budowanie relacji
  4. ”Spamerskie” działania na innych kontach
  5. Nie dbanie o kwestię wizualną oraz graficzną identyfikację
  6. Brak odpowiedzi na wiadomości prywatne i komentarze
  7. Brak aktualizacji strategii i niesłuchanie swojej społeczności

 

Media społecznościowe są nie tylko jednym z wielu narzędzi marketingowych. To przede wszystkim platformy, które możemy wykorzystać do budowania wartościowych relacji z naszymi klientami. Błędy, które popełni się na tych platformach, mogą markę kosztować naprawdę wiele – zarówno pod względem finansowym, jak i reputacyjnym. Jakie błędy są najczęściej popełniane na platformach społecznościowych? Jak ich unikać? Jeśli chcesz wiedzieć, czego nie robić w mediach społecznościowych, aby skutecznie budować wizerunek swojej marki i utrzymać pozytywną relację ze swoimi klientami, zapraszam Cię do szybkiego zapoznania się z poniższym wpisem.

 

Nadmierna aktywność na koncie firmowym

W artykule Czego nie robić na Instagramie? szczegółowo opowiadałam o działaniach, których nie warto wprowadzać do swojej strategii – jeśli zależy nam na zbudowaniu wspaniałej, dużej społeczności, która ma w przyszłości stać się naszym klientem. Dziś natomiast zajmę się kwestią mediów społecznościowych ogólnie. Zapraszam Cię do zapoznania się z wyżej wspomnianym artykułem (jeśli jeszcze tego nie zrobiłaś), ponieważ większość omówionych przeze mnie punktów, dotyczy także innych platform społecznościowych. W dzisiejszym wpisie natomiast zajmę się tymi kwestiami, które w treści Czego nie robić na Instagramie? nie zostały przeze mnie poruszone.

A zatem, czego nie robić w mediach społecznościowych? Źle widziana jest nadmierna aktywność na koncie firmowym. Chodzi o taką aktywność, którą można uznać za wręcz agresywną. Oczywiście, że zaangażowanie jest istotne, ale nadmierna ilość postów może jedynie zniechęcić Twoich obserwatorów. Nie zalewaj ich przesadną ilością treści, bo sprawisz, że najważniejsze komunikaty zostaną przeoczone.

 

Jak unikać nadmiernej aktywności?

Po pierwsze określ rytm swoich publikacji. Stwórz harmonogram publikacji, który będzie odpowiedni dla Twojej grupy docelowej. Pamiętaj, że ważniejsza jest regularność od ilości.

Po drugie dziel się wartościowymi treściami. Zamiast publikować dużą ilość postów, skup się na tym, aby dodawane przez Ciebie posty były jak najbardziej wartościowe dla Twoich odbiorców. Jakość – podobnie jak regularność – jest dużo ważniejsza niż ilość.

 

Sprzedawanie swoich produktów lub usług w każdym miejscu i komunikacie

Czego nie robić w mediach społecznościowych? Nie polecam Ci sprzedawać swoich produktów lub usług w każdym możliwym miejscu oraz komunikacie. Media społecznościowe nie są stricte platformą sprzedażową. Ciągłe promowanie swoich produktów w każdym poście to idealna opcja na to, aby zniechęcić swoich obserwatorów. Chyba nie chcesz, żeby przestali Cię słuchać, oglądać i wspierać?

 

Jak tego uniknąć?

Buduj relacje — nie skupiaj się tylko na sprzedawaniu! Ważniejsze jest budowanie relacji z obserwatorami. Publikuj takie treści, które zainteresują Twoją grupę docelową. Poruszaj takie tematy, które są dla nich ważne. Sprzedaż powinna być elementem naturalnym Twojej strategii, ale NIE głównym celem.

 

Nastawianie swoich działań tylko na konwersje, a nie na budowanie relacji

Oczywiście, że w przypadku biznesu konwersja jest istotna. Jednakże to budowanie trwałych relacji ze swoimi klientami jest ważniejsze dla osiągania długotrwałych sukcesów. Nie możesz koncentrować się tylko na tym, aby przekształcać każdego obserwatora w klienta. Takie działanie z reguły prowadzi do utraty relacji biznesowych.

 

Jak tego uniknąć?

Angażuj się w rozmowy ze swoimi klientami. Pytaj ich o opinie, słuchaj, jakie mają potrzeby i reaguj. Pokaż, że ich opinie i oceny są dla Ciebie bardzo ważne. Dzięki temu uda Ci się zbudować lojalność i sprawić, że obserwujący zaczną Ci ufać – i wtedy też chętniej skorzystają z Twojej oferty.

 

”Spamerskie” działania na innych kontach

Czego nie robić w mediach społecznościowych? Chociaż od wielu lat mówi się, że „reklama dźwignią handlu”, „spamerskie” działania na innych kontach wcale dobrze nie świadczą o osobie, która się ich podejmuje. Wrzucanie komentarzy na cudzych profilach ze swoimi reklamami lub ofertami to nieprofesjonalne podejście, przez które możesz jedynie zrazić potencjalne klienta do swojej marki. To nigdy nie zadziała na Twoją korzyść, a wręcz przeciwnie – przysporzy Ci jedynie złej sławy!

 

Co zrobić?

Zajmij się budowaniem swojej przestrzeni. Skup się na budowaniu własnego profilu. Publikuj takie treści, które przyciągną uwagę odbiorców jedynie na swoim koncie. Staraj się zyskiwać popularność przez własne działania, a nie na koszt innych osób.

 

Nie dbanie o kwestię wizualną oraz graficzną identyfikację

W mediach społecznościowych pierwsze wrażenie wciąż jest bardzo ważne. Jeśli na pierwszy rzut oka na profilu nie ma żadnej spójności wizualnej, odbiorca może pomyśleć, że Twoja firma nie jest wcale profesjonalna. Dlatego to ważne, aby zadbać zarówno o estetyczny wygląd, jak i identyfikację graficzną.

 

Co zrobić?

Jeśli masz taką możliwość, zainwestuj w profesjonalny design. Zleć grafikowi stworzenie spójnej identyfikacji graficznej, która będzie odzwierciedlać Twoją markę i wszystkie jej wartości. Zadbaj także o jakość grafik, filmów i zdjęć – w ten sposób zwiększysz atrakcyjność swojego konta.

Pamiętaj również o tym, że każda platforma społecznościowa ma swoje wymogi związane z rozmiarami grafik. Upewnij się, że publikowane zdjęcia na danym portalu są odpowiednio dopasowane.

 

Brak odpowiedzi na wiadomości prywatne i komentarze

Brak odpowiedzi na komentarze i wiadomości prywatne nierzadko jest odbierane jako brak szacunku wobec klientów oraz ogólnie społeczności. Jeśli nie odpowiadasz na wiadomości oraz komentarze, nie wchodzisz w dialog ze swoimi obserwatorami, nie będą Ci ufać i nie staną się wobec Ciebie i Twojej marki lojalni.

 

Co zrobić?

Bądź aktywna w komunikacji. A zatem odpowiadaj na wiadomości i komentarze tak szybko, jak to jest tylko możliwe. Pokaż innym użytkownikom, że ich opinia jest dla Ciebie bardzo ważna i że jesteś gotowa im pomóc. Pamiętaj również o tym, że długotrwałe relacje z klientami nierzadko zaczynają się tak naprawdę od małych gestów. Poświęć trochę czasu na rozmowę z obserwatorami i zacznij budować z nimi więź.

 

Brak aktualizacji strategii i niesłuchanie głosu swojej społeczności

Media społecznościowe to – stety lub niestety – dynamiczne środowisko. Co to oznacza? Otóż to, że strategie marketingowe muszą być elastyczne i przede wszystkim gotowe do ewentualnych zmian. Zatem, czego nie robić w mediach społecznościowych? Nie trzymać się sztywno pierwotnie wymyślonej strategii marketingowej. Brak aktualizacji działań czy ignorowanie opinii swoich obserwujących to poważne błędy, które wciąż są popełniane przez wiele firm i marek.

 

Co zrobić?

Co zrobić, aby uniknąć błędów związanych z brakiem aktualizacji strategii? Przede wszystkim monitoruj wszystkie zmiany w trendach. Śledź także zmiany w zachowaniach użytkowników na platformach społecznościowych. Bądź na bieżąco z nowościami i staraj się dopasować swoje działania do ciągle zmieniających się potrzeb swoich odbiorców.

Ponadto uważnie słuchaj opinii swoich obserwujących. Reaguj na to, co mówi do Ciebie Twoja społeczność. Staraj się zrozumieć, co jest dla niej ważne i dostosuj wszystkie działania tak, aby spełniać ich oczekiwania i potrzeby.

 

Oczywiście, działań, których nie warto robić na mediach społecznościowych jest znacznie więcej. Z racji tego, że temat ten jest dosyć rozbudowany, postanowiłam podzielić go na dwie części. W tym miejscu kończymy część pierwszą, a niebawem opublikuję część drugą. Jeśli chcesz być na bieżąco z nowościami pojawiającymi się na moim blogu lub wiedzą, którą dzielę się z moją społecznością, zaobserwuj mnie na Instagramie już teraz!

Nick: @j.createmedia 

Joanna Fabisiak Create Media - Strona główna

O mnie

Cześć, nazywam się Joanna Fabisiak i nauczę Cię, jak pozyskiwać klientów za pomocą Instagrama!

Określ grupę docelową, naucz się tworzyć content i uzupełnij profil

Kurs: Lejek sprzedażowy na Instagramie

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *